Annie raakte 19.000 euro kwijt door één muisklik

Nederlandse banken vragen bijna 500 keer per maand aan providers om websites die nep zijn, uit de lucht te halen. Het gaat om sites die zich zouden bezighouden met phishing. Via die sites proberen criminelen privé-gegevens van bankklanten te bemachtigen. Annie werd ook slachtoffer van zo’n phishing-site en raakte meer dan 19.000 euro spaargeld kwijt.

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website, om ze daar – nietsvermoedend – te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcardnummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen van dien. De fraudeur doet zich hierbij voor als een vertrouwde instantie, zoals een bank. De meeste vormen van phishing gebeuren via e-mail. De slachtoffers worden hierbij met een e-mail naar deze valse website gelokt. De mail bevat een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd “de inloggegevens te controleren”. Een variante vorm van phishing is spear fishing, waarbij de persoonlijke gegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer) van het slachtoffer worden gebruikt om hem een gevoel van vertrouwen te geven. [Wikipedia, RTL Nieuws]

Facebook Comments

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.