Jammer voor Studio 100 !! Kinderidolen verdwijnen van ongezonde snacks

In de loop van volgend jaar zullen geen film- en stripfiguren meer op verpakkingen van ongezonde biscuitjes, sapjes en andere producten voor staan. Daarmee zwicht de levensmiddelenindustrie voor de toegenomen maatschappelijke druk.  Het gaat onder meer om Dora-koekjes en Frozen-toetjes – de verpakkingen van deze producten zullen worden aangepast. Het is belangrijk dat en ouders in een supermarkt niet steeds geconfronteerd worden met verleidelijke reclame op ongezonde producten.


Er zal echter geen wetgeving komen om de verpakkingen van kindersnacks aan te passen. De levensmiddelenindustrie doet dit op eigen initiatief. Op snacks van kinderen onder de 7 jaar zullen binnenkort helemaal geen kinderidolen meer staan. Op producten voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar mogen de figuurtjes alleen staan als de producten niet te veel vet, suiker of zout bevatten. [volkskrant.nl]

Studio 100 verdiend miljoenen door onverantwoorde producten aan kinderen slijten

Studio 100 verkoopt zijn licenties vooral aan dikmakende producten. Studio 100 heeft overal aan gedacht: apps, spelletjes, videoclips en verhaaltjes. Miljoenen verdienen door onverantwoorde producten aan slijten? Studio 100 ontdekte na € 52 miljoen winst nog een inkomstenbron: de ‘verhuur’ van zijn karakters aan voedselproducenten. Grote bedrijven als Croky en Lotus stonden in de rij voor het gebruiksrecht (licentie) van clown Bumba, K3, Maya de Bij en Piet Piraat.  In de supermarkt gebeurt dan ook precies wat voedselproducenten willen bereiken met hun Studio 100-licenties. lees meer