Studio 100 verdient miljoenen door onverantwoorde producten aan kinderen slijten

Studio 100 verkoopt zijn licenties vooral aan dikmakende producten. Studio 100 heeft overal aan gedacht: apps, spelletjes, videoclips en verhaaltjes. Miljoenen verdienen door onverantwoorde producten aan slijten? Studio 100 ontdekte na € 52 miljoen winst nog een inkomstenbron: de ‘verhuur’ van zijn karakters aan voedselproducenten. Grote bedrijven als Croky en Lotus stonden in de rij voor het gebruiksrecht (licentie) van clown Bumba, K3, Maya de Bij en Piet Piraat.  In de supermarkt gebeurt dan ook precies wat voedselproducenten willen bereiken met hun Studio 100-licenties.


Kinderen jengelen om Piet Piraat hagelslag met schatkistjes of K3 hartjes-chips. De ‘jengelfactor’ verkoopt, weten kindermarketeers. De K3 paprikahartjes van Croky bevatten wel 2,4 gram zout per 100 gram, meer dan de meeste soorten chips. Lotus Bumba cakereepjes ‘speciaal voor kinderen’ zitten bomvol suiker en vet, ondanks de claim ‘30% minder suiker’. En Mega Mindy hagelslag is met 71 procent suiker veel te zoet.

De populaire figuurtjes op de kleurrijke verpakkingen helpen voedselproducenten hun onverantwoorde producten aan kinderen te slijten. Maya en Mindy geven ze namelijk een goedkeurend stempel. Deze ‘endorsement’ is een veelgebruikte en zeer effectieve reclamevorm voor kinderen. Bewezen is dat vooral jonge kinderen van 3 tot 12 jaar producten mét bekend figuurtje leuker of lekkerder vinden én er meer van eten. [foodwatch.org]