Vliegtuig mag in nood tienduizenden liters kerosine lozen boven land en zee

Waarom komt er bij een witte spray uit de achterkant van de vleugels? Dit is op het moment de Jettison Procedure aan het uitvoeren. Beter bekend als  lozen? Bij intercontinentale vluchten gebeurt in enkel in geval van nood. De maximale hoeveelheid die een Boeing 747 kan meenemen, zo’n 200.000 liter, weegt evenveel als het toestel zelf zonder . Dat levert normaliter geen problemen op bij de landing omdat de in de tanks tijdens de vlucht wordt verbrand. Het gewicht van het vliegtuig neemt dus sterk af voordat het op de eindbestemming arriveert. Maar mocht het vliegtuig onverhoopt moeten landen voordat er veel is verbrand, dan is het veiliger om te lozen.


De luchtverkeersleiding moet wel toestemming geven voor het lozen van kerosine. In Nederland worden toestellen, als dat mogelijk is, naar het luchtruim boven zee gedirigeerd. Ook mag men boven land kerosine lozen . Bij het lozen vliegt het toestel eigenlijk altijd op zo’n grote hoogte en met zo’n snelheid dat de kerosine vernevelt en zich over een zeer groot oppervlak verspreidt. Op de grond is dus niets te merken. Zelfs als het om tienduizenden liters brandstof gaat. [nrc.nl]

Eén gedachte over & ldquo; Vliegtuig mag in nood tienduizenden liters kerosine lozen boven land en zee & rdquo;