Waar komen de borrelnootjes vandaan?

Het bedrijf Go & Zoon (later Go-Tan) maakte in de jaren ’50 pinda’s met een krokant jasje. Dat brachten zij op de markt als “Katjang Shanghai”. Dit familiebedrijf had de nootjes vanuit geïntroduceerd waar nog altijd Katjang Pedis (pinda’s met kruidenjas) worden gegeten. De nootjes werden door andere bedrijven geïmiteerd. In 1961 werd de term borrelnootje al gebruikt voor de macadamianoot. Als merknaam werd Borrelnootje geïntroduceerd (in 1971 of eerder) door Calvé, maar dit bedrijf heeft in 1996 de naam en recept verkocht aan zoutjesfabrikant Duyvis. Alleen Duyvis mag deze nootjes dus verkopen onder de naam ‘Borrelnootjes’. Door een reclamecampagne die direct daarna van start ging, waarin acteur Gerard Cox langs de deuren ging als notenverkoper, werden Duyvis en borrelnoten onlosmakelijk aan elkaar verbonden. [wikipedia]

[Aflevering Gemist]